قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

در مبنای همه چیز شک کن، از جمله آموزش های مدرسه ،دانشگاه،والدین ،جامعه lforghan2@ تلگرام hamid_qeydar اینستاگرام
قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

در مبنای همه چیز شک کن، از جمله آموزش های مدرسه ،دانشگاه،والدین ،جامعه lforghan2@ تلگرام hamid_qeydar اینستاگرام

روش آیت الله دکتر صادقی از نظر من

1-حتی مفاهیم و براهین ملموس واضح ، عیان را هم جهت اینکه نشان دهد نسبت به هر نقد و موضوعی راه یستمعون القول(آزاد اندیشی) را رعایت میکند و بی تعصب و جمود و پیش فرضی قضاوت میکند(یعنی عادلانه) در متن گفتارش بیان کرده سپس نقد میکند(نمونه پاورقی ترجمان قرآن صفحه 21 آیه 138) 


2-شجاعت و صلابت ، از خود گذشتگی، محافظه کارو مصلحت اندیش نبودن در ابراز حکم خدا ، سستی نکردن  


3-لفاضی نمیکند و قدرت تلفیق و ترکیب مسائل را بسیار بیشتر از دیگر فقها داردبرای کلمات و جملات ارزش قائل است و الفاظ و جملات مشابه و مترادف را تنها برای اینکه به کتابش حجم دهد در کنار هم نمیچیند. 


4-موضوعات و اقوال را سنجیده و آنها را بر پایه های مستحکم قرآن میچیند در واقع نمونه مردی است که دینش را با ساسله مراتب و اصول میشناسد و اصول گرای قرآنی به معنای کامل کلمه است و این بزرگترین حسن ایشان است.

در تکریم استادم آیت الله دکتر صادقی:

ای استاد اینکه تو بر این نکته (آن نکته: میزان قرار دادن اصل که همان سنجش تمام ظن ، گمان ها با قطعی که کلام الله نص صاحب عصمت است) تاکید داری و پایه عقلانی و علمی تو آن است و کسانی که بظاهر فکر میکنند (آن ظاهر: به عقل و افکار ناقص و ناقض بشری همان فلسفه(قیاس استحسان استصلاح)، به اجماعات که گاه نیز خیال و وهم کاشفیت از قول معصوم درباره اش دارند! چه بدتر شهرتها، ضرورتها ،و ها های بشری) راه برتر از تو را پیموده اند گاه میگویند این نکته تفسیری است نه فقهی!(عجبا در تضاد فقه و تفسیر مگر چند گونه تسلیم و اسلام داریم؟!!!) به عبارتی میگویند کلام خدا را در این مقال به کنار بگذارکه آن تخصصی جدا و این تخصصی جدا به نام فقه و اجنهاد از کتب است! و بقول تو استاد که چه خوب گفتی جای کتبشان در شط فرات است نه کتابخانه ها اینان قیل و قال ها را سر دست گرفته اند وقال الله ،احسن الحدیث (الله الذی انزل احسن الحدیث)را بر زمین گذاشته اند. (وقال الرسول یا رب ان قومی اتخذواهذا القرآن مهجورا * و پیامبر گفت:"پروردگارم!قوم من بی گمان این قرآن را بس دور و مهجور بر گرفتند."1) پس اینان فاسقان ظالمان کافرانند.2 و آن گروهشان که کتمان نیز میکنند ملعونان و لعنت شدگان .3 حال بقول علامه طباطبایی"علوم حوزوی به گونه ای تنظیم شده اند که به هیچ وجه به قرآن احتیاج ندارند...اگر اهل عبرتی عبرت بگیر"4 و اگر باز هم دقیقتر بنگریم گفتار و نقد تو هچون تیری است بر قلب پایه های ظلم ، تحجرو جمود ترسایان از مردم و حال به چشم دیدم که گفتارت مزاحم مرجعیت ها ، سهم امام ها و مفت خواری های این گروهی است که داعیه نیابت تبیین کننده کتاب خداوند در روی زمین را دارند0
************************************************************
1- فرقان30:25 ع ط 362
2- مائده 44، 45 ،47
3- بقره159
4- تفسیر المیزان فارسی 40 جلدی ج10 ص 117 و 20 جلدی ج 5 ص450

شهادت به اجتهاد آیة الله الشیخ محمد الیعقوبی توسط آیت الله صادقی

شهد عدد من المجتهدین ببلوغ الشیخ الیعقوبی هذه المرتبة الرفیعة من العلم وابرز تلک الشهادات ما خطه یراع سماحة آیة الله الدکتور الشیخ محمد الصادقی الطهرانی (دامت برکاته) وهو مجاز بالاجتهاد من قبل المرحوم آیة الله السید الخوئی عام 1368 هـ – 1966 م فکتب بعد ان اطلع على الکتب الاستدلالیة ما نصه:

(بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین وصلى الله على محمد وآله الطاهرین وبعد:

فانی راجعت کراریس فقهیة للاخ المفضال آیة الله الشیخ محمد الیعقوبی حفظه الله تعالى ودامت برکاته العالیة فوجدته مجتهداً عریقا عمیقا مطلعا متضلعاً فله العمل بما یستنبطه فی الفقه الموسوم بین الفقهاء ولا سیما الذین یؤصلون القرآن فی فتاواهم

والسلام علیه ورحمة الله
قم المقدسة محمد الصادقی الطهرانی

8 ذی الحجة الحرام 1424

11 بهمن 1382 هـ . ش)

صورة الشیخ الیعقوبی حفظه الله تعالى

خاطره: ملاقاتم با آیت الله جناتی در قم عید فطر 2/8/85

در ملاقاتی که عید فطر در تاریخ 2/8/85 با آیت الله جناتی در منزلشان داشتم به ایشان گفتم به نظرم استاد ما آیت الله صادقی سه اصل:

۱- تفسیر معصومانه قرآن به قرآن"مفسر قرآن خداست و بس" با توجه با استناد به آیاتش و ادله عقلی بیشمار مرتبط

2- وجوب عرضه تمامی روایات(اعم از متواتر و واحد) اقوال و آراء به قرآن با استناد به آیه اطاعت و آیات دیگر

3-عدم تعدد وحی با استناد به آیه 27 سوره کهف و چند آیه دیگر

را پایه فقهی قرار داده اندو 102 اصل استباطی از قرآن استخراج کرده اند که باعث شده فتوایشان با دیگر فقها متفاوت شود اما جالب اینکه با شما در نهایت در تعدادی از فتوا یکسان شده اند نمونه اش در طهارت جسمی کفار ،ازدواج دائم با اهل کتاب و غیره چرا؟

********************************************************************

۲- به آیت الله جناتی گفتم شما کی آیت الله دکتر صادقی را دیدید گفتند:(( در ایام جوانی نجف با هم بودیم)) با تعجب گفتم یعنی از صفاییه تا بلوار امین چقدر راه است که بیش از 10 سال است که همدیگر را ندیدید و اینقدر فتوای یکسان دارید!؟ گفتند:((الان علماء عیادت و دید و باز دید هم را خیلی کم دارند ارتباط نیست تفاهم نیست لذا میبینید اینها اختلاف آراء دارند)) با خودم گفتم علمای وهابی لجنه الفتوا دارند شورا دارند اونوقت در ایران علمای شیعه! متاسف شدم.