قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

در مبنای همه چیز شک کن، از جمله آموزش های مدرسه ،دانشگاه،والدین ،جامعه lforghan2@ تلگرام hamid_qeydar اینستاگرام
قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

در مبنای همه چیز شک کن، از جمله آموزش های مدرسه ،دانشگاه،والدین ،جامعه lforghan2@ تلگرام hamid_qeydar اینستاگرام

پرسش: ضرورت یادگیری علم درایه و رجال در چیست؟

پیش از ساختن آلاچیق در حیاط خونه، یعنی پیش از تصادف شدید استاد در جاده تهران- قم ، دکتر صادقی در زیرزمین خونه با سلامتی جسمی کامل مشغول بود و اون موقع از پشت رایانه پرسش ها رو پاسخ میداد.
امّا مدتها بود که دنبال پاسخ شخصی به این پرسش بودم که آیا ورودم به حوزه علمیه میتونه مفید باشه یا نه؟ و پاسخ رو در پرسشی میدیدم که در روز 18 خرداد 1383 به سایت الفرقان وارد شدم و مطرح کردم : "ضرورت یادگیری علم درایه و رجال در چیست؟" و پس از مدتی پاسخی به ایمیلم از سایت الفرقان آمد. چند نسخه از اون رو چاپ کردم.
ولی برای تکثیر پاسخ، نیاز به مهر آقای دکتر ره داشتم پس به منزلشون در قم رفتم و ایشون در جا برام مهر کرد. حضوری پرسیدم نظر شما نسبت به وارد شدن به حوزه علمیه چیه؟ گفت: با وضعیت حاضر نه و ادامه داد: چقدر تسلط به ادبیات عربی دارم و من گفتم : خیلی کم و ادامه داد" ادبیات عربی رو تکمیل کن و نظراتت رو هم مکتوب کن تا با هم صحبت کنیم."
حیف و صد حیف که قدر اون روزها رو ندونستم! پشیمانم ، چون اون زمان مجرد بودم و وقت آزادی داشتم، فرصت زندگانی غنیمتی است. و مرگ نزدیک
پدر معنوی من آیت الله دکتر صادقی خدایت بیامرزد آمین

مناظره"حجیت یا عدم حجیت قرائات قرآن" در برابر قرآن موجود

حمید قیدر

پاسخ به محمد احمد شهنازی
 

او نوشته: "در متواتر بودن هر 7 قرائت همین بس که تا به الان همگی چاپ می شود همگی قرائت می شود همگی در یادها و ذهن ها است. پس چطور از انصاف است که به صراحت تمام فتوا بدهیم که اگر کسی در نماز مالک را ملک بگوید نمازش باطل است؟؟؟ اگر یک میانسالی این فتوا را ببیند آیا از لحاظ روحی منفجر نمی شود؟ چرا باید به خود اجازه دهیم که مردم بیچاره فدای منم گویی های ما بشوند؟ بله در جایی که قرآن و سنت منصوص است حرفی نیست. ولی شما را به خدا چه دلیل قرآن و سنتی و قطعی داریم که حفص را درست بدانیم و بقیه را غلط؟ و چه دلیل قطعی داریم که شعبه را صحیح بدانیم ؟ یا دیگری ؟ پس بهترین راه و سبیل ثواب و صواب این است که بگوییم عمل به هر یک مجزی است کما اینکه کل فقهای شیعه و سنی چنین می گویند."

پاسخ:

جمله" کما اینکه کل فقهای شیعه و سنی چنین می گویند." استدلال نیست مغالطه توسل به اکثریت است و مردود
اما تنها عمل به یک روایت مجزی است. و اگر کسی در نماز مالک را ملک بگوید نمازش باطل است. ویژگی قرآن که آن را سرآمد و محفوظ ترین متون حتی کتب دیگر آسمانی میکند آن است که قرآن دارای وجوهی از اعجاز است. پس اگر با کنکاش عملی به دقت بپردازید نهایتا در خواهید یافت که قرار گیری واژه "ملک" به جای مالک با وجه اعجاز بیانی، اعجازعددی، اعجاز معرفتی و تشابه جزئی یا کامل قرآن در تضاد است.

اگر با دقت بیشتری مقاله " چرا قرائات قرآن" نوشته صادقی تهرانی ره را بخوانید در می یابید که دلیل طرد قرائات دیگر تنها تواتر قرائت موجود به نام حفص از عاصم نیست. خلاصه استدلال مقاله چنین است 1- خدا در قرآن میگوید " إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ ﴿9﴾" 2- این آیه در تمامی 7 قرائت مورد نظر موجود است. 3- پس لازمه حفظ (که با 10 تاکیید آمده!) اصالت تنها یک قرائت است.

استدلال دیگری نیز وجود دارد که در آن مقاله نیست خدا میگوید : فَلَا أُقْسِمُ بِمَوَاقِعِ النُّجُومِ ﴿75﴾ وَإِنَّهُ لَقَسَمٌ لَّوْ تَعْلَمُونَ عَظِیمٌ ﴿76﴾ إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِیمٌ ﴿77﴾ 1- درک کامل و علم کامل داشتن به موقعیت ستارگان بر ما فرض محالی است ( لو در قرآن هیچگاه معنی ان نمیدهد و همواره به معنی فرض محال است.) 2-موقعیت واژگان در قرآن به تنهایی و در ترکیب با هم تا عبارت و جمله و آیه و کل از ستارگان در آسمان دقیق تر است.
3- پس حداقل معرفتی که از گفتار خدا در بالا به دست میآید اصالت تنها یک مجموعه به نام قرآن است. 
 

 ادامه دارد...

ادامه مطلب ...