قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

در مبنای همه چیز شک کن، از جمله آموزش های مدرسه ،دانشگاه،والدین ،جامعه lforghan2@ تلگرام hamid_qeydar اینستاگرام
قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

در مبنای همه چیز شک کن، از جمله آموزش های مدرسه ،دانشگاه،والدین ،جامعه lforghan2@ تلگرام hamid_qeydar اینستاگرام

ویژگیهای اصلی قرآن پژوهی در ایران ما

۱. متاسفانه بیشتر حجم آن را تحقیقات پایان نامه ای کارشناسی تا دکتری تشکیل میدهد که سفارشی ، وبا قالب انگیزه های جمعی و عقیده های دارای خطوط قرمز، تقویت باورهای عرفی، از پیش سفارش داده شده ، باور رایج در سرزمین نویسنده، قومیت نویسنده است که بیش از محتوا به  تاریخ افکار و ردیف کردن نام پیشینیان و مشهورات  فتوایی، نظری، روایی ، اجماعات خیالی، میپردازد.

۲. پژوهش های سفارشی و هدفمند تشکل ها و موسسات 

( پژوهش باید تابع نتایج خود پژوهش باشد تا به کشف بیانجامد و نه اینکه به شکل خنده داری نتیجه پژوهش از پیش تعیین شده باشد و پژوهش تنها در جهت نشانه یابی برای نتیجه از پیش تعیین شده باشد)

۳. پژوهش های شخصی منطقی غیر ادبی (پژوهش هایی که گرچه بار استدلالی قوی دارند ولی به مقتضای ادب عربی  کم بهره یا بی بهره اند) برای نمونه استاد خرمشاهی   خودش اعتراف دارد که هنوز از آب و گل در نیامده است :   "همه عشقم به ادبیات فارسی و علوم قرآنی و علوم اسلامی معطوف بوده و هست... بنده شاید به تقریب حدود چهل سال از عمرم را صرف این کار کرده‌ام و فعالیتهای مستمری در حوزه قرآن پژوهی و حافظ پژوهی نمودم و با یک نگاه اجمالی در می‌یابم که حتی همین مدت طولانی نیز هنوز چندان کافی نیست و عمر بیشتری می‌طلبد تا به فهم دقایق و رموزات قرآن و حافظ، توأمان، پی ببریم و با آن که ده کتاب قرآنی و پانصد مقاله قرآن پژوهانه نوشته‌ام هنوز فکر می‌کنم که از آن آب و گل اولیه بیرون نیامده‌ام. از خداوند بزرگ مسألت دارم تا ما قرآن را مهجور نگیریم. چرا که مهجور گرفتن قرآن چنین نیست که ما قرآن را نخوانیم یا که کم بخوانیم، بلکه مهجوریت قرآن زمانی آغاز می‌شود که به مفاد قرآن توجه نکنیم و در آن تدبر ننماییم."


۴. پژوهش های شخصی  نسبتا  استدلالی - ادبی

این پژوهش  هر اندازه وفاداری بیشتری به منطق و ادب عربی داشته باشند ارزش ماهوی بیشتری دارند.


۵. پژوهش های وابسته به علوم تجربی آزمایشگاهی 

این پژوهش ها  نیز باید  به ۱. منطق ۲‌. ادب عربی ۳. تطبیق دقیق با نتایج آزمایشگاهی و تجربی علمی  وفادار باشند و پژوهشگر باید خود نتایج را بدست آورده باشد .