قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

در مبنای همه چیز شک کن، از جمله آموزش های مدرسه ،دانشگاه،والدین ،جامعه lforghan2@ تلگرام hamid_qeydar اینستاگرام
قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

در مبنای همه چیز شک کن، از جمله آموزش های مدرسه ،دانشگاه،والدین ،جامعه lforghan2@ تلگرام hamid_qeydar اینستاگرام

در پاسخ به یک دوست در مورد نماز

دوستان ، من را روشن کنید .
این سبک و سیاق نماز خواندن ما - شیعه - از کی به این ترتیب درآمده است؟ این که دست هامان باز باشد یا قنوت بگوییم و خیلی تفاوت های دیگر که با شیوه ی نماز خواندن اهل سنت داریم از کجا و کی به این شکل درآمده؟ آیا شیوه ی اورجینال شیوه ی ماست یا اهل سنت؟ آیا بعد از امام صادق این اتفاقات افتاد ؟ آیا این شیعیان بودند که روش نماز خواندن خود را عوض کردند و سنی ها به روش خود باقی ماندند یا بر عکس بوده است؟ اصلا آن ها چرا دست خودرا می بندند؟
این سوال ها ذهن مشوش من را درگیر کرده است. . . . 

پاسخ:
 بدعتها و کجروی های بسیاری در رابطه با نماز اتفاق افتاده که نیاز به تحقیق وسیع و اجتهاد قرآنی و روایی در کتب دارد امّا اگر حقیقتا این سوال ها ذهن شما را درگیر و  مشوّش کرده باید شخصا شروع به تحقیق کنید کسی که تفحص از نظرات میکند باید اسناد  دینی مختلف را نیز بررسی کند وگرنه با فتواها و نظرات پراکنده ذهن پویا آرام نمیگیرد.
حدوداً 10 سال پیش در 18 سالگی به اتفاق جمعی جوان به منزل مفسر پژوهنده آیت الله دکتر محمد صادقی تهرانی در قم رفتیم و ایشان به تک تک ما کتابش را با عنوان "نگرشی نو برنماز و روزه مسافران" هدیه کرد و آن روز آخرین نماز شکسته ای بود که خواندم چون در تهران دوبار کتاب را خواندم حقیقتا دیوار ذهنی اعتمادم به حوزه علمیه و عقائد رائج به شدت ترک برداشت و پس از آن با گفتگوهای بسیار با علما و مراجع قم و تهران درنظر مصمم شدم که نماز شکسته بدعتی تاریخیست و نه عقیده ای اصیل. بگذریم گذشته از دلائل که باید خوتان به دقت بررسی کنید. عناوین نظرات اختلافی ما با عموم از شیعه و سنی در مسائل نماز اینچنین است.
1- بدعت بودن شهادت سوم "اشهد ان علیا ولی الله" در اذان و اقامه (خصوصا به قصد اذان یا اقامه)
2- دروضوشستن صورت از بالا به پائین تنها مستحب ودردستها ازپایین به بالا یاعکس آن تفاوتی نیست وهر دوصحیحند.
3- شستن،مخالف عبارت "فامسحوا ..." وبدعت است .
4- درمسح پا باید تمامی فاصله نوک انگشتان تا برآمدگی روی پا (چه از بالا به پایین یا عکس آن) مسح شود.
5- علاوه بر نماز های واجب نمازجمعه با شرایطش ،عید فطر و قربان نیز واجبند.(نه مستحب)
6- معیار محاسبه نیمه شب ( برای آخروقت نماز عشاء) میانگین زمانی غروب تا طلوع آفتاب است (نه طلوع فجر)
7- بلند خواندن2 رکعت صبح و2رکعت اول مغرب وعشاء واجب نیست.وتمام نمازها را باید با صدای معتدل خواند.
8-  سنت مستحب اسلامی بر فاصله گذاشتن میان نماز ظهر با عصر و مغرب با عشاءست.
9- دست بردست گذاشتن و آمین گفتن بدعت است.وتکتّف به خوشایند عمر از رسوم ایرانی ساسانیان وارد نماز شد.
10- پس از سوره حمد باید دست کم 4 آیه از هرجای قرآن (به جز آیات سجده دار) و یا یک یا چند سوره را بخواند.
11- قرائت باید تنها براساس قرآن رایج باشد و مثلا خواندن ملک یوم الدین به جای مالک..باعث بطلان نماز است.
12- به غیرازهرآنچه قابل خوردن و پوشیدن است میتوان سجده کرد پس سجده بر فرش، موکت، زیلو، کاغذ مانعی ندارد.
13- کاستن از نماز در حال ترس و سفر تنها از کیفیت آن است و هرگز نباید از تعداد رکعات و کمیت آن کاست.
14- نماز جماعت با وجود شرایطش واجب است.(نه مستحب)
15- اگر در نماز جماعت صدای قرائت حمد و سوره امام را نمیشنود واجب خود حمد وسوره بخواند.

همایش بیداری قرآنی در تاریخ معاصر

همایش بیداری قرآنی در تاریخ معاصر (با محوریت اندیشه و آثار علامه مجاهد آیت الله العظمی دکتر محمد صادقی تهرانی(ره)

با عنایت پروردگار متعال و در سایه تو جهات امام عصر (عج)  * همایش بیداری قرآنی در تاریخ معاصر*   مورخ 9 بهمن 1391 مصادف با میلاد مسعود پیامبر اعظم (ص) در تهران ،دارآباد،مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی، سالن همایش های بین المللی رایزن ، تالار رسول اکرم  ساعت 9صبح - 4 بعد از ظهر برگزار میگردد.

هدف برگزاری: سیری در اندیشه و آثار علامه مجاهد آیت الله العظمی دکتر محمد صادقی تهرانی که سر سلسله دار بیداری قرآنی در تاریخ معاصر جهان اسلام بود و با پیشینهء بیش از نیم قرن مجاهدت در حوزه های علمیه قم، تهران،نجف،مکه،مدینه،بیروت و سوریه  و کاوش بی شلئبه درون قرآنی برای دریافت و نشر حقائق و ظرائف کلام وحی الهی و تالیف بسیاری از کتب فقهی، اصولی، مقارنات ادیان، فلسفی، عرفانی، عقیدتی ، سیاسی و... بر مبنای قرآن کریم بنیانی نوین در بیداری قرآنی تاریخ معاصر جهان اسلام نهاد. انتضار میرود فرهیختگان،علماء، اساتید و دانشجویان حوزه و دانشگاه و علاقمندان به حقیقت الهی برای بزرگداشت و تکریم فقیه قرانی و معرفی شایسته به تشنگان معارف الهی با ارسال پژوهش ها و شرکت در این همایش بر غنای آن بیفزایند.

http://www.forghan.ir    0251-2934425   قم،بلوار امین کوچه 21 پلاک 7

http://www.lforghan2.blogsky.com

اسماء الهی و یک خاطره از یک دوست وهابی

زمانیکه درمکه بودم یک روزپس از نماز ظهر با یکی از مامورین درهای مسجد الحرام رفیق شدم و شب به منزل پدریش در منطقه جبل النور رفتم در همون ابتدا اسم هم رو پرسیدیم اسمش سعید بود اسمم رو پرسید گفتم :حَمید گفت : اَی نَعَم حُمَید  گفتم لا حمید گفت آه و در منزلشون هم به من میگفت حُمَید وفردای اون روز حَمدی! و روز بعد حامد بهش گفتم از این مسائل و بحث بر روی کتب و عقائدمون گذشته چرا اسم من رو درست نمیگی گفت: چون حَمید از صفات مختص خداست ما حق استفاده از اون رو برای بشر نداریم و معصیت داره انت عبدالحمید و لا الحمید . تازه اون وقت بود که علت لکنت زبونشو فهمیدم