قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

در مبنای همه چیز شک کن، از جمله آموزش های مدرسه ،دانشگاه،والدین ،جامعه lforghan2@ تلگرام hamid_qeydar اینستاگرام
قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

در مبنای همه چیز شک کن، از جمله آموزش های مدرسه ،دانشگاه،والدین ،جامعه lforghan2@ تلگرام hamid_qeydar اینستاگرام

بررسی گزینشی کتاب "رابطه متقابل کتاب و سنّت" علی نصیری

 

یکی از کتابهای نایاب بازار که چاپش مدتهاست تمام شده و تجدید چاپ نشده کتاب حجه الاسلام دکتر علی نصیری "رابطه متقابل کتاب و سنّت" است.حتی انتشاراتش هم دو نسخه بیشتر نداشت که هر چه اصرار کردم یک نسخه اش را به من نفروخت  به هر حال در همان سال انتشارش با آقای نصیری در نمایشگاه قرآن بحث هایی داشتم که او را عالمی بسیار سنّتی و دارای کلامی صریح هچون دیگر حوزویون دیدم که بهیج وجه عقیده " انحصار الفاظ وحی به قرآن" را با استدلالات من نپذیرفت. این کتاب را در دو کتابخانه  از مجموعه کتابخانه های شهرداری تهران پیدا کردم ولی نهایتا در کتابخانه ملک  مورد مطالعه گزینشی قرار دادم.


دو نشانه بر  امکان پیش داوری داشتن یا تعصب غیر علمی مهدی نصیری  در کتابش"رابطه متقابل کتاب و سنّت"

1-      استفاده از منابع مخالف، در طرح نظر مخالف خود نشانه ای بر پیش داوری داشتن : چرا نویسنده نظرات قرآنیون را، برای نمونه نظرات چکراوی را نه مستقیما از کتابهایش که ابتدائا از کتابهای مخالفش آورده مانند "القرآنیون و شبهاتهم حول السّنه" این رفتار برخورد علمی نیست.

2-  تحمل نداشتن نویسنده بر نظر مخالفش، نشانه ای بر پیش داوری داشتن:   در هنگام نقل دلیل های قرآنیون نمیتواند صبر به خرج دهد و همراه  آوردن نظرشان در همان محل به نقد و رد میپردازد پس از تقسیم بندی به 8 دلیل و آوردنش سپس جداگانه هم، به رد و نقد آنها میپردازد.

او دلایل قرآنیون را به 8 دلیل تقسیم کرده و سپس در فصلی جداگانه به رد پرداخته است، با توجه به اختلاف عقیده خودم با نظرات رایج شیعه نسبت به قرآنیون  تقسیم بندی اصلاحی خودم نسبت به آن 8 دلیل اینچنین است:


عقائدی انحرافی از قرآنیّون

1-         پاسخ گویی آیات دال قرآن به  همه نیازها  ( فما الداعی الی الوحی الخفی)

2-         انحصار تبعیّت از وحی به آیات دال قرآن

3-         اعتبار دادن به سنّت پیامبر دوگانگی متضاد احکام در اسلام را در پی دارد.

4-         اهتمام پیامبربه کتابت قرآن و نهی پیامبراز نوشتن حدیث، برابر نهی پیامبر از وجود سنّت دینش است.

5-         تمامی گفتار و رفتار پیامبر ص منسوخ به زمان و مکان و مخاطبین اوست و سایر این سه را در برنمیگیرد.

6-         تدوین صحاح ستّه و اربعه توطئه کاملا ایرانی برای نابودی اسلام بوده و سنّت زمینه تفرقه مسلمانان است.

 

عقائد از نظر من صحیح  یا  مطابق با واقع قرآنیون ولی  مخالف باور  اکثریت شیعه و سنّی امروز

1-         جز قرآن هیچ چیز بر پیامبر اسلام وحی نشده است.

2-         احادیث حداقل دو قرن پس از پیامبر تدوین شده اند چگونه قادر به نقل صحیح گفتار شده باشند.

3-         چگونه خدا دینش را با روایتهایی میفرستد که در سند و متن مشکل دارند؟! (حاکی بودن روایت از بخشی از دین و نه عینش)

نظرات 3 + ارسال نظر
ali شنبه 24 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 09:07 ب.ظ

سلام حمید جان یه شبهه برام پیش اومده و اون در مورد فرازی از دعای رجبیه است که امده لا فرق بینک و بینها إلاّ أنّهم عبادک وخلقک از نظر من این نوعی همسان انگاری ائمه علیهم السلام با خداست و رد پایی از غلو داره مگر اینکه تفسیر و تاویلی داشته باشه که من نمیدونم اگه لطف توضیح بدی که ممنون میشم.

سلام علی جان منت از شماست که با پرسش مرا به فکر میبری دوست من .
به مفاتیح و دعای رجبیش سر کوچکی زدم جمله را نیاقتم
عمری باشه بعد از امتحانات تابستانی 15 شهریور به بعد نگاه دقیق میکنم و نظرمو میگم

علیرضا یکشنبه 4 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 05:13 ب.ظ

سلامی دوباره
یک مطلب یادم رفت در کامنت قبل ذکر کنم و آن اینکه در این سومین همایش بیداری قرانی که در تهران برگزار شد متاسفانه نتوانستم شرکت کنم ؛ خواستم ببینم که مقالات ارائه شده در این همایش رو دارید؟ یا اینکه اطلاع دارید که این مقالات در یک کتاب چاپ می شوند یا نه؟
با تشکر

سلام
نه همونی که همه دارند من هم دارند و اون چکیده 31 مقاله هست که در اونجا توزیع شد ولی اینکه برای چاپ متن مقالات برنامشون چیه نمیدونم به دفتر یه زنگ بزن

علیرضا یکشنبه 4 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 05:06 ب.ظ

سلام
من این کتاب رو دارم ؛ در مجموع چنگی به دل نمی زند. در آخر کتاب هم قسمت کرسی نظریه پردازی ناقدان مطالب ایشان رو نقد کردند.

سلام و بله در مجموع چنگی به دل نمی زند.
ولی این جور کتابهای خاص که جرات کردند مبانی فلسفی اصول فقه و استنباط در اندیشه های فرقه ای ( شیعه و ...)رو به صراحت بگن! کم هستند و جالب توجه من هستند وگرنه بله متن قوی نداره

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد