قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

در مبنای همه چیز شک کن، از جمله آموزش های مدرسه ،دانشگاه،والدین ،جامعه lforghan2@ تلگرام hamid_qeydar اینستاگرام
قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

در مبنای همه چیز شک کن، از جمله آموزش های مدرسه ،دانشگاه،والدین ،جامعه lforghan2@ تلگرام hamid_qeydar اینستاگرام

مرجع در قید حیات قرآنیان


 

 

با فوت علامه صادقی (رض) این مسئله برای پرسشگرانش پیش آمده است که از چه کسی پرسش کنیم. در جواب این عزیزان باید گفت همانطور که در اینجا آمده است از نظر علامه صادقی (رض) بر مبنای قرآن؛ پیروی از احسن القول مهم است نه زنده یا مرده بودن مرجع تسئیل
احسن القول نیز همانست که در رساله توضیح المسائل نوین علامه صادقی (رض) آمده است. اما مسئله بعدی اینجاست که با مسائل جدید چه باید کرد؟ برای جواب به این سوال، از آنجایی که فقیه قرآنی کمتر یافت می‌شود در ادامه به معرفی تنها فقیه قرآنی در قید حیات که یافته‌ایم می‌پردازیم.

آیت‌الله العظمی دکتر سید نیاز محمد همدانی (مد ظله العالی) از شیعیان برجسته پاکستان؛ اولین کسی هستند که از علامه صادقی (رض) موفق به اخذ اجازه اجتهاد شده‌اند و همچنین عالی‌ترین اجازه اجتهاد از جانب حضرت علامه (رض)برای ایشان نوشته شده است. مورد تأیید دفتر و شاگردان باسابقه حضرت علامه (رض)هستند. در عقایدشان کوچکترین انحرافی دیده نمی‌شود و عدالت و شجاعتشان در بازگو کردن مسائل فقهی مورد تأیید است. لذا در میان افراد در قید حیات، ایشان شایسته و بایسته تقلید هستند. خوشبختانه ایشان مسلط به زبان فارسی نیز هستند و به منظور فرستادن استفتاء، مقلدان گرامی می‌توانند از طریق صفحه شخصی https://www.facebook.com/syed.muhammadhamadaniدر فیس‌بوک1 با آیت‌الله العظمی دکتر همدانی (مد ظله العالی)در ارتباط باشند و سوالات شرعی جدیدشان را مطرح کنند. در ادامه به منظور معرفی بیشتر ایشان؛ زندگینامه و تصاویر دو اجازه خاص ایشان از علامه صادقی (رض) می‌آید.

دیدگاه‌ها

آیت‌اللہ العظمی دکتر همدانی (مد ظله العالی)یک دانشمند، متفکر و فقیه اسلامی با دیدگاه ویژه درباره دین و جامعه انسانی هستند.از نظر ایشان وظیفه اساسی دین، رهبری انسان و جامعه انسانی به سوی خدا و پایان بخشیدن به دردها، رنج‌ها و نابسامانی‌های فردی و اجتماعی از طریق برقراری عدالت اجتماعی در همه ابعاد زندگی است و چنانچه دینی نتواند بشر و جامعه بشری را به سوی خدا سوق دهد و در برقراری عدالت اجتماعی نقشی نداشته باشد نباید اسم دین را بر چنان دینی نهاد و گرویدن به چنان دین بی‌خاصیتی نشانه بی‌عقلی خواهد بود.

برخلاف روش عمومی علماء که اصرار دارند مردم از آن‌ها کورکورانه تقلید کنند، آیت‌الله العظمی دکتر همدانی (مد ظله العالی) تأکید و پافشاری زیادی بر پایان بخشیدن به این تقلید کورکورانه می‌نمایند. ایشان معتقد هستند که همین تقلید کورکورانه مردم از علماء و تقلید کورکورانه علماء از علمای گذشته است که موجب عقب ماندگی مسلمانان شده است. ایشان از عموم مسلمانان، به ویژه قشر تحصیل کرده تقاضا دارند که در قرآن کریم تفکر و تدبر نموده و به این تقلید شوم کورکورانه که ریشه اساسی همه بدبختی‌های مسلمین است، پایان دهند.

ولادت تا سفر به ایران

آیت‌الله العظمی دکتر همدانی (مد ظله العالی) در 10 تیر 1338 هجری شمسی در کویته، مرکز ایالت بلوچستان پاکستان، در یک خانواده متدین دیده به جهان گشودند. پدر ایشان سید عالم شاه که مردی دانشمند و متفکر بود در دبیرستان اسلامیه آن شهر معلم بود.آیت‌الله العظمی دکتر همدانی (مد ظله العالی) آموزش ابتدائی، تربیت دینی و روش اندیشه در معارف دینی را از پدر بزرگوار خود فراگرفتند. پس از پایان تحصیلات در سطح لیسانس از دانشگاه پنجاب، در سال 1362 هجری شمسی، در سن بیست و چهار سالگی برای فراگرفتن علوم اسلامی رهسپار حوزه علمیه قم گشتند. ایشان که علاقه شدیدی به علوم و معارف قرآن داشتند با دیدن اینکه قرآن در حوزه علمیه جایگاهی ندارد و آنچه به عنوان دروس اسلامی در حوزه تدریس می‌شود هیچ‌گونه ارتباطی با قرآن ندارد، بسیار مأیوس و دلسرد شدند. اما رحمت بی‌کران خدای متعال دست ایشان را گرفت و پس از حدود دو سال، با فقیه قرآنی علامه محمد صادقی (رض) آشنا شدند. از آن پس تا مدت پنج سال با آن فقیه قرآنی بزرگوار ملازم بودند و بحمدالله بهره فراوان از علوم و معارف قرآن را از دروس آن بزگوار اندوختند. در این مدت پنج سال که ایشان قرآن را درس اصلی قرار داده و دروس رسمی حوزه را درس جنبی قرار داده بودند، با مشکلات فراوان و فشارهای زیادی از طرف مسئولین حوزه روبرو شدند. اما هر اندازه که این فشارها افزون‌تر می‌شد، مقاومت و استقامت ایشان در راه قرآن نیز بیشتر می‌شد. پس از آنکه گروهی از روحانی‌نماهای پاکستانی در 31شهریور 1366 هجری شمسی بر درس تفسیر قرآن در مسجد امام رضا (ع) حمله کردند تعداد زیادی از طلاب پاکستانی که در آن درس شرکت می‌کردند از شرکت در آن کناره‌گیری کردند اما آیت‌الله العظمی دکتر همدانی (مد ظله العالی) با مقاومت در برابر همه فشارها به شرکت در درس قرآن ادامه دادند.

مراجعت به پاکستان و اخذ مدرک دکتری

پس از تمرکز بر تحصیل علوم و معارف قرآن در طول پنج سال، ایشان از استاد خود علامه محمد صادقی (رض) اجازه اجتهاد از معارف قرآن دریافت نموده و به کشور خود مراجعت نمودند. ایشان در زمان اقامت در حوزه علمیه قم علاوه بر دروس قرآنی به عنوان درس اصلی و دروس حوزوی به عنوان درس فرعی، تحقیقات عمیقی در روانشناسی اسلامی بر اساس قرآن کریم و احادیث معصومین (ع) انجام داد و اندیشه‌های فارابی، ابن سینا، غزالی و مولوی را در این باب تحت بررسی قرار دادند. پس از مراجعت به پاکستان ایشان در علوم اسلامی، زبان و ادبیات عربی و زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه پنجاب مدرک فوق لیسانس اخذ نمودند.

ایشان در سال 1383 هجری شمسی، از واحد بین‌المللی دانشگاه کلمبو در رشته طب جایگزین مدرک دکتری دریافت نمودند. عنوان تز دکتری ایشان «درمان از طریق ارتباط با دی‌ان‌ای»بود.

ایشان از سال 1385 هجری شمسی تا کنون، هرساله در کنگره جهانی طب جایگزین شرکت نموده و مقاله‌های تحقیقی درباره بهداشت روانی و بدنی از نظر تعلیمات وحیانی و روانشناسی ارائه و قرائت نموده‌اند.

آثار، تألیفات و فعالیت‌ها

آیت‌الله العظمی دکتر همدانی (مد ظله العالی) تاکنون بیش از پانزده کتاب در موضوعات اسلامی مختلف تألیف و ترجمه نموده‌اند. از تألیفات ایشان که تاکنون به چاپ رسیدہ است؛ «تفسیر سورہ فاتحه»، «تفسیر سورہ توحید»، «تفسیر سورہ یس»، «مسئله شهادت ثالثه در نماز» و «تحقیق در مسائل تقلید» جایگاہ مهمی دارند. ایشان سالیانه حدود صد جلسه درس معارف قرآنی و اسلامی می‌دهند. ایشان در روح درمانی، درمان از طریق ریکی، درمان بیماری‌های روانی و تربیت و بازسازی روانی و اخلاقی کودکان و نوجوانان از طریق روان درمانی بر اساس طرق تبیین شده در روانشناسی مدرن و روانشناسی اسلامی تجربه گسترده دارند. برجسته‌ترین کار علمی آیت‌الله العظمی دکتر همدانی (مد ظله العالی)، ترجمه و تفسیر قرآن به زبان اردو است که در آستانه چاپ است. همچنین ایشان مؤسسه احسان را نیز تأسیس کرده‌اند که هدف آن ایجاد آگاهی درباره ضرورت عدل و احسان در جامعه و بازسازی جامعه بر اساس آیه شریفه «ان الله یأمر بالعدل والإحسان» است.

منبع: با تصرف جزئی از وبلاگ قرآنیان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد