قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

در مبنای همه چیز شک کن، از جمله آموزش های مدرسه ،دانشگاه،والدین ،جامعه lforghan2@ تلگرام hamid_qeydar اینستاگرام
قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

در مبنای همه چیز شک کن، از جمله آموزش های مدرسه ،دانشگاه،والدین ،جامعه lforghan2@ تلگرام hamid_qeydar اینستاگرام

گزارش مختصر و مفید من از سومین همایش بیداری قرآنی

-          8:45 با وسیله شخصی وارد پارکینگ پژوهشگاه امام خمینی شدم.
8:50 آقای مسعود صادقی
تهرانی و استاد ایازی وارد شدند که با هر دو سلام و روبوسی کردم.

-          9  پخش خلاصه ای از چکیده مقالات چاپ شده و فراخوان مقاله برای همایش بعدی، همایش چهارم  با محوریت "تفسیر موضوعی"  که موضوعات فرعی پس از بررسی در کمیته علمی اعلام خواهد شد.
9:15(حدود ساعت)  یاران شیخ حسن میلانی دو برگه یکی برگ استفتاء از مراجع قم با مضمون ردّ و شرکت و کمک به چنین جلساتی حرام است تا اشکال دارد و باید مقابله شود و یک برگ خلاصه ای ، از نمونه مبانی اعتقادی و فقهی علامه مجاهد را در بیرون جلسه پخش کردند.

-           9:30 اتوبوس از قم رسید که پس از اقامه نماز وصرف زرشک پلو با مرغ و نوشابه و ماست و سالاد  در قسمت دوم همایش در عصر، بیش از دو سومشان را یارای ادامه و پیگیری نبود!
- 9:50 قرائت بسیار زیبای قرآن و مقدمه گویی
آقای محمود صادقی تهرانی

-          10 سخنرانی استاد ایازی:
دفاع از فلسفه تفسیر قرآن به قرآن و پاسخ خلاصه ای به دیدگاه های مخالفان

-          در مقدمه التبیان ، شیخ طوسی به تفسیر قرآن به قرآن اشاره کرده است.

-          منظور ما از تفسیر قرآن ،تفصیل قرآن نیست در آیات دال قرآن عدد رکعات نماز نیامده است.

-          ما امروز در مقام پاسخ هستیم که آیا این تناقض نیست که تفسیر قرآن به قرآن کنیم و سپس از روایات استفاده کنیم؟

-          در تفسیر نور الثِقلین، "بعوضه فما فوقها" را علی ع و پیامبر دانسته که نه در لغت، نه در مصداق که بعوضه کل و علی ع جزء و نه در صفتی که بعوضه جزء و علی ع کل چنین همخوانی مشاهده نمیشود.

-          10:45  سخنرانی همراه با حاشیه شیخ عباسعلی روحانی:
وی با خاطره گویی در نجف و توصیف حالات احساسی علامه در حرم مولا علی ع و تاثیر و بیاد ماندن و عشق و ارادت علامه به مقامات اهل بیت شروع کرد و با سه اعتراض به نظرات علامه و یک اعتراض عمومی سخنش را پایان داد.

-          در تفاوت نسخ با تخصیص سخن گفت.

-          تفسیر قرآن به قرآن تنها و فقط یک آیه به یک آیه یا چند آیه به یک آیه نیست بلکه باید تمام آیات موضوعی، واژگانی، جمله ای، سیاقی را با هم رصد کنیم.

-          در نجف من 18 سال و استاد 41 سالش بود.

-           در مورد آمین گفتن عامّه در نماز استاد هم میگفت حرمت و هم بطلان نماز، امّا در نکته بینی استاد اینکه گفته است روایات شیعه همه در نفی است "الا شاذا" و این عبارت باعث شد در جوامع روایی تحقیق کنم و دریافتم که روایتی داریم صحیح دارای روّات ثقه، امامی ولی "حدیث شاذ ای رواه واحد و لم یروه احدا غیره" پس از حدود 4000 شاگرد امام صادق چرا دیگران نقل نکرده اند؟

-          به وی گفتم در عنوان تفسیرت عبارت"والسنه" را حذف کن تا ریتم آهنگینش به هم نخورد همچون المیزان فی تفسیر القران بالقران ولی وی نپذیرفت و میگفت بگذار ریتمش به هم بخورد ولی واژه سنّه را حذف نمیکنم.

-          اعتراض (1) :  تعبیر استاد میگوید ائمه ثقل اصغرند و من تعبیر خمینی ره که میگفت قرآن ثقل اکبر و ائمه کبیرند را بهتر میدانم. در اینجا استاد دکتر مهدوی راد که در جلوی من، ردیف جلو نشسته بود شروع کرد به احسنت و آفرین و اینکه درست است افعل تفضیل چنین معنا میدهد و پس از او در ردیف های پشتی یک بنده خدا با لهجه قمی داد زد که "استاد ایشون اصلا روایت واحد را قبول نداره"

-          اعتراض(2): قرآن معصوم صامت و اهل بیت معصوم ناطقند شاهکار اسلام ترکیب این دوست. هر مسلکی (مرجئه، دهری، کمونیست، جبری ، سنی ، شیعه و...) یرای خود مستمسکی از قرآن میابد ولی این متن باز(قرآن) را پیامبر اسلام بسته است.

-          اعتراض(3):آقای صادقی تهرانی به إِنَّکَ مَیِّتٌ وَإِنَّهُم مَّیِّتُونَ ﴿30﴾ زمر استدلال کرده است که قرآن تنها معصوم همیشگی ماندگار است ولی من منطقی و روایی میگویم معصوم انسانی نیز همواره زنده و همیشگیست. در اینجا استاد دکتر مهدوی راد که یادداشت برداری میکرد دوباره در سخنرانی وارد شد که "احسنت ، اصلا داریم لولا الحجّه لساخط الارض" و من خم شدم خصوصی گفتم " آقای دکتر ولی شما که به خودتان حق مداخله میدهید برای دیگرانی هم زمینه محیا میشود و این حق ایجاد میشه که حرف بزنن" یادداشتش رو نشون داد وگفت "نه من اینجا مطلب دارم" در همین جا جوان قمی داد زد" یکی باید مرد باشه بیاد از اندیشه ایشون دفاع کنه نه اینکه نظرشو بگه" و مهدی عباس زاده بلند شد و گفت : من جوابتو میدم.

-          اعتراض(4): اعتراضی اجتماعی به خشونت کرد که دوّمی بنیانگذار خشونت در اسلام شد و اعتراضی تاریخی که چرا برخی از ما در برابر بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ  در اوائل انقلاب مصلحت اندیشی میکردیم و میگفتیم "بسم الله العزیز المنتقم الجبّار" که رحمانیت اس و اساس است و فرعش جبر و انتقام

-          در انتها پیشنهاد داد که در سال های بعد استادزادگان جلسات نقد برای مخالفان محیّا کنند حتّی من حاضرم هزینه برگذاری اش را هم خود کمک کنم.!!!

-          11:45  سید رضا حسینی امین دبیر اجرایی گزارش کار همایش های سال قبول، کمیته داروان مقاله، کیفیت و چاپ و ... مقاله ها را داد.

-          12 مسعود صادقی تهرانی  مقدمه ای گفت در اینکه " با نفهم باید با نفهمی برخورد کرد" و ... و مقاله ای از پدرش را خواند.

-          تا ساعت 1 عصر به ترتیب محسن آرمین، دکتر نورانی برادر شیخ محسن نورانی، رضا بابایی ارائه مقاله دادند نکته قابل عرض رفتار اخلاقی رضا بابایی بود که حدود 2 دقیقه از وقت ارائه خود را به جوان قمی داد که پای تریبون بیا! آمد و گفت : من نماینده یه تعدادی هستم که اینجا اومدم .مقطعات قرآن و تبیانا لکل شی قرآن، امام است باید زانو بزنید در محضر امام تا بفهمید نماز صبح دو رکعت و ظهر چهار رکعت است وگرنه یکی بگه مگه اینا تو قرآن هست؟!

-          رضا بابایی در ارائه خود به کوچکترین ابتلاء روایت و حداقل دستی که در روایات رفته است. یعنی " تبویب " اشاره کرد و گفت نمونه هایی داریم که دو نفر از یک روایت دو فتوای متفاوت داده اند به این خاطر که یکی آن را زیر باب خاصی در کتابی دیده و دیگری همان را در کتاب دیگری زیر بابی نام دیگر و باز استاد دکتر مهدوی راد تاب نیاورد و در سخنش مداخله کرد. البته خلاصه حرف رضا بابایی این بود که (مصداق همواره باید در کنار مفهوم باشد تا مفهوم انتزاعی تخیلی تلقی نشود و در واقعیات سیر کنیم)

-          1 تا 5/2  نماز جماعت به امامت استاد عباسعلی روحانی که نمازش را کامل خواند و سپس ناهار که آخرین نفرات شیخ حسن میلانی و مریدان بودند که حدود 10 نفری میشدند و در رستوران حاضر شدند .

-           برنامه عصر که پس از چند ارائه مقاله  با سخنرانی آقای رحمانی و خاطرات بر پا شدن نماز جمعه توسّط علامه در عراق که در دوران غیبت دیگران آن را حرام میدانستند شروع شد و همچنین گفت:

-          تفسیر البرهان و نور الثقلین از بی پایه ترین تفاسیرماثور با روایاتی غیر قرآنی و از دیدگه اخباری است.

-          از نظر ادبی حرف زائد در قرآن نداریم  نمونه: لَا أُقْسِمُ بِهَذَا الْبَلَدِ ﴿1﴾ وَأَنتَ حِلٌّ بِهَذَا الْبَلَدِ ﴿2﴾   این لا نه زائد است و نه اینکه "لا والله" است که تاکید باشد بلکه حکیمانه است زیرا چون در این شهر محشور و حل هستی به آن قسم نمیخورم.

-          پیشنهاد داد تا در چاپ های بعدی احادیث به کار رفته در کل الفرقان ، شماره زده شوند که من نیز پسندیدم و پس از همایش به آقا مسعود گفتم و ایشون هم استقبال کرد و مانعی ندید.

-           میزگردی با عنوان (نسبت بین روایات و تفسیر قرآن به قرآن) متشکل از آقایان قاضی زاده، رحمن ستایش، عبداللهیان در نقش سنّتی و جای خالی استاد دکتر مهدوی راد! برگزار شد. قاضی زاده به تقسیم بندی عرض عریض روش ها در میزان استفاده از روایات و شکل روایات در تفسیر پرداخت و  رحمن ستایش همانند همایش سال قبل بحث از تفاوت غائی سنّت با روایت و حدیث کرد" سنّت رفتاری بوده که عمل شده و از بین رفته  ولی حکایت از آن بصورت روایت تا به حال به ما رسیده و تفسیر به روایت را تفسیر به سنّت نگویید." همچنین بحث از نسخ جزئی کرد! و اینکه طلاق 9 بار است!

-          امّا آقای عبداللهیان اعتراض کرد که  متشابه چنین تعریف ... میشود که تعریف غلطی ارائه داد و سپس گفت متشابه با ردّ به محکم، محکم نمیشود بلکه مبهم میشود و وظیفه روایات و سنّت است که این مبهم را از ابهاماش خارج کند.

و با طرح اشکال سه نفر، مهدی عباس زاده گفت خدا میگوید " الطلاق مرّتان ..." شما یعنی چه میگویید 9 بار است.، یکی از معممین که نفی عدل بودن قرآن با روایات را مطرح کرد و گفت " بزرگترین اجحاف به کلام خدا قرآن عدل قراردادنش با روایت است" در مورد صلواه الوسطی ترجمه و استدلال ناقصی ارائه دادو پاسخی به عبداللهیان داد که لذّت بردم، و پیرمردی که پیشنهاد داد این تفسیر و مباحث را برای نسل جوان به فارسی برگردانید. در حق سید صادق ساداتی هم که بارها دست بلند کرد تا صحبت کند اجحاف شد .

6 عصر پدر خانوم سید حسن خمینی به جای سید حسن سخنرانی اختتامیه را انجام داد و گفت من همین امروز فهمیدم، بسیار خرسند شدم، آقای صادقی بسیار چه و چه بود، شجاع و با درایت و دارای جذبه بود و... تعریف های دیگر از حس اخلاق و نکته اینکه این آقای رحمانی (اشاره در جمعیت) ندیم همواره و همراه او در نجف بود و هم او ، او را دوست داشت و هم او ، او را و علاقه دو طرفه بود و ... و همایش سوم نیز تمام شد.

نظرات 3 + ارسال نظر
دوست چهارشنبه 6 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 10:20 ق.ظ

در عرف علمای شیعه معمولا کسی از حجت الاسلام به حجت الاسلام و المسلمین تبدیل می شود که در آغاز مجتهد شدن باشد و اگر ادامه داد و اقلا دو نفر اجتهاد ایشان را تأیید کردند و ایشان هم مشغول تدریس خارج شد یا کتابهای اجتهادی و استنباطی نوشت و یا شاگردان مجتهدی تربیت کرد به او آیت الله گفته می شود که به نظر می رسد استاد ایازی و آقای مهدوی راد علاوه بر این که هیچ یک از چهار ویژگی فوق الذکر را ندارند دست کم در عرف و در میان مردم عوام یا در مجامع علمی مثل همایش بیداری قرآنی نیز از ایشان با عنوان آیت الله یاد نشده است. پس نه معیار علمی - حوزوی و نه معیار عرفی برای اعطای این لقب به این دو بزرگوار رعایت نشده است. چنان که آقای شیخ حسن میلانی نیز همین طور است.

سلام و ممنون از اطلاعاتی که دادی، متن را تصحیح کردم

دوست شنبه 2 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 10:51 ق.ظ

سلام جالب است که چطور برخی ها را بی مهابا آیت الله خطاب می کنید در حالی که نه خودشان خودشان را آیت الله می دانند و نه در جایی مرسوم بوده که ایشان را آیت الله بخوانند.

سلام مشخصا چه کسی و با علّت( یعنی چه زمانی حجت الاسلام تبدیل به آیت الله میشود؟) بگویید تا تصحیح کنم

صادق نژاد جمعه 1 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 03:21 ب.ظ

آقای میلانی و اعوان و انصار تشنج هم کردند ؟

نه ، تمامی اتفاقات را در متن گزارشم آورده ام، البته به نظر می رسد از واردشدنشان به سالن همایش هم جلوگیری شد اطلاع دیگری ندارم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد