قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

در مبنای همه چیز شک کن، از جمله آموزش های مدرسه ،دانشگاه،والدین ،جامعه lforghan2@ تلگرام hamid_qeydar اینستاگرام
قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

در مبنای همه چیز شک کن، از جمله آموزش های مدرسه ،دانشگاه،والدین ،جامعه lforghan2@ تلگرام hamid_qeydar اینستاگرام

در پاسخ به یک دوست در مورد نماز

دوستان ، من را روشن کنید .
این سبک و سیاق نماز خواندن ما - شیعه - از کی به این ترتیب درآمده است؟ این که دست هامان باز باشد یا قنوت بگوییم و خیلی تفاوت های دیگر که با شیوه ی نماز خواندن اهل سنت داریم از کجا و کی به این شکل درآمده؟ آیا شیوه ی اورجینال شیوه ی ماست یا اهل سنت؟ آیا بعد از امام صادق این اتفاقات افتاد ؟ آیا این شیعیان بودند که روش نماز خواندن خود را عوض کردند و سنی ها به روش خود باقی ماندند یا بر عکس بوده است؟ اصلا آن ها چرا دست خودرا می بندند؟
این سوال ها ذهن مشوش من را درگیر کرده است. . . . 

پاسخ:
 بدعتها و کجروی های بسیاری در رابطه با نماز اتفاق افتاده که نیاز به تحقیق وسیع و اجتهاد قرآنی و روایی در کتب دارد امّا اگر حقیقتا این سوال ها ذهن شما را درگیر و  مشوّش کرده باید شخصا شروع به تحقیق کنید کسی که تفحص از نظرات میکند باید اسناد  دینی مختلف را نیز بررسی کند وگرنه با فتواها و نظرات پراکنده ذهن پویا آرام نمیگیرد.
حدوداً 10 سال پیش در 18 سالگی به اتفاق جمعی جوان به منزل مفسر پژوهنده آیت الله دکتر محمد صادقی تهرانی در قم رفتیم و ایشان به تک تک ما کتابش را با عنوان "نگرشی نو برنماز و روزه مسافران" هدیه کرد و آن روز آخرین نماز شکسته ای بود که خواندم چون در تهران دوبار کتاب را خواندم حقیقتا دیوار ذهنی اعتمادم به حوزه علمیه و عقائد رائج به شدت ترک برداشت و پس از آن با گفتگوهای بسیار با علما و مراجع قم و تهران درنظر مصمم شدم که نماز شکسته بدعتی تاریخیست و نه عقیده ای اصیل. بگذریم گذشته از دلائل که باید خوتان به دقت بررسی کنید. عناوین نظرات اختلافی ما با عموم از شیعه و سنی در مسائل نماز اینچنین است.
1- بدعت بودن شهادت سوم "اشهد ان علیا ولی الله" در اذان و اقامه (خصوصا به قصد اذان یا اقامه)
2- دروضوشستن صورت از بالا به پائین تنها مستحب ودردستها ازپایین به بالا یاعکس آن تفاوتی نیست وهر دوصحیحند.
3- شستن،مخالف عبارت "فامسحوا ..." وبدعت است .
4- درمسح پا باید تمامی فاصله نوک انگشتان تا برآمدگی روی پا (چه از بالا به پایین یا عکس آن) مسح شود.
5- علاوه بر نماز های واجب نمازجمعه با شرایطش ،عید فطر و قربان نیز واجبند.(نه مستحب)
6- معیار محاسبه نیمه شب ( برای آخروقت نماز عشاء) میانگین زمانی غروب تا طلوع آفتاب است (نه طلوع فجر)
7- بلند خواندن2 رکعت صبح و2رکعت اول مغرب وعشاء واجب نیست.وتمام نمازها را باید با صدای معتدل خواند.
8-  سنت مستحب اسلامی بر فاصله گذاشتن میان نماز ظهر با عصر و مغرب با عشاءست.
9- دست بردست گذاشتن و آمین گفتن بدعت است.وتکتّف به خوشایند عمر از رسوم ایرانی ساسانیان وارد نماز شد.
10- پس از سوره حمد باید دست کم 4 آیه از هرجای قرآن (به جز آیات سجده دار) و یا یک یا چند سوره را بخواند.
11- قرائت باید تنها براساس قرآن رایج باشد و مثلا خواندن ملک یوم الدین به جای مالک..باعث بطلان نماز است.
12- به غیرازهرآنچه قابل خوردن و پوشیدن است میتوان سجده کرد پس سجده بر فرش، موکت، زیلو، کاغذ مانعی ندارد.
13- کاستن از نماز در حال ترس و سفر تنها از کیفیت آن است و هرگز نباید از تعداد رکعات و کمیت آن کاست.
14- نماز جماعت با وجود شرایطش واجب است.(نه مستحب)
15- اگر در نماز جماعت صدای قرائت حمد و سوره امام را نمیشنود واجب خود حمد وسوره بخواند.

نظرات 2 + ارسال نظر
فلاح دوشنبه 5 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 10:47 ق.ظ

با تشکر از مطالبتان
اما چند مطلب در مورد برخی از بندهای ذکر شده :
1- در مورد مسح پا (بندهای 3و4 )مطلبی که به ایمیلتان در این خصوص ارسال شده لطفا توجه فرمایید.
2- در مورد بند 8 فاصله داشتن نمازهای ظهر وعصر وهمچنین مغرب وعشا بر اساس نص صریح قرآن است نه براساس سنت مستحب اسلامی .
نماز تکلیفی وقت دار است و وقات آن نیز در قرآن مشخص شده است
لطفا به آیات زیر دقت فرمایید.

النساء : 103 فَإِذا قَضَیْتُمُ الصَّلاةَ فَاذْکُرُوا اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِکُمْ فَإِذَا اطْمَأْنَنْتُمْ فَأَقیمُوا الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ کانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنینَ کِتاباً مَوْقُوتاً
الإسراء : 78 أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلى‏ غَسَقِ اللَّیْلِ وَ قُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کانَ مَشْهُوداً
هود : 114 وَ أَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَیِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّیْلِ إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ ذلِکَ ذِکْرى‏ لِلذَّاکِرینَ
النور : 58 یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لِیَسْتَأْذِنْکُمُ الَّذینَ مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ وَ الَّذینَ لَمْ یَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْکُمْ ثَلاثَ مَرَّاتٍ مِنْ قَبْلِ صَلاةِ الْفَجْرِ وَ حینَ تَضَعُونَ ثِیابَکُمْ مِنَ الظَّهیرَةِ وَ مِنْ بَعْدِ صَلاةِ الْعِشاءِ ثَلاثُ عَوْراتٍ لَکُمْ لَیْسَ عَلَیْکُمْ وَ لا عَلَیْهِمْ جُناحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَیْکُمْ بَعْضُکُمْ عَلى‏ بَعْضٍ کَذلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمُ الْآیاتِ وَ اللَّهُ عَلیمٌ حَکیمٌ
مریم : 11 فَخَرَجَ عَلى‏ قَوْمِهِ مِنَ الْمِحْرابِ فَأَوْحى‏ إِلَیْهِمْ أَنْ سَبِّحُوا بُکْرَةً وَ عَشِیًّا
الأحزاب : 42 وَ سَبِّحُوهُ بُکْرَةً وَ أَصیلاً
الروم : 17 فَسُبْحانَ اللَّهِ حینَ تُمْسُونَ وَ حینَ تُصْبِحُونَ الروم : 18 وَ لَهُ الْحَمْدُ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ عَشِیًّا وَ حینَ تُظْهِرُونَ
الفتح : 9 لِتُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تُعَزِّرُوهُ وَ تُوَقِّرُوهُ وَ تُسَبِّحُوهُ بُکْرَةً وَ أَصیلاً
الإنسان : 25 وَ اذْکُرِ اسْمَ رَبِّکَ بُکْرَةً وَ أَصیلاً
طه : 130 فَاصْبِرْ عَلى‏ ما یَقُولُونَ وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ غُرُوبِها وَ مِنْ آناءِ اللَّیْلِ فَسَبِّحْ وَ أَطْرافَ النَّهارِ لَعَلَّکَ تَرْضى‏
ق : 39 فَاصْبِرْ عَلى‏ ما یَقُولُونَ وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ الْغُرُوبِ
غافر : 55 فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ اسْتَغْفِرْ لِذَنْبِکَ وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ بِالْعَشِیِّ وَ الْإِبْکارِ
البقرة : 238 حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ وَ الصَّلاةِ الْوُسْطى‏ وَ قُومُوا لِلَّهِ قانِتینَ

رضا سه‌شنبه 3 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 02:11 ق.ظ http://http://rabazeh14.blogfa.com/

واقعا وبلاگ شما عالیست با اجازه ی شما لینکت کردم من عاشق مطالب دینی هستم وعقیده ام بر این است تا انسان معرفت دینی نداشته باشد در هر منجلابی گیر می کند باز هم ممنونم

سلام تشکر از توجه شما من هم لینکتون کردم امیدوارم با نظرات اصلاحی خودتون به باعث دقیقتر شدن وبلاگ بشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد